Mitell: - Vi var väldigt slätstrukna.

Publicerad: 2024-01-23
Eftersnack
En svag inledning på matchen och det var plötsligt 0-3 mot Timrå.
- Vi var inte intensiva nog, fick inte fart på det, säger Thomas Mitell.

Färjestad föll tungt hemma mot Timrå med 0-3 efter en synnerligen blek första period.
Vad gick fel ikväll?
- Vi kom ut och var väldigt slätstrukna, vi är inte intensiva nog, Timrå vinner mycket race och närkamper, säger Thomas Mitell besviket.
- Vi fick inte fart på det.

I andra perioden kom Färjestad ändå ut som ett nytt lag.
Vad sa ni i pausen?
- Vi var förbannade och skällde, både spelare och ledare, att vi behövde jobba hårdare och vinna fler dueller, säger FBK-tränaren.
- Då kommer vi ut med desperation, fart på grejerna och jävlar anamma. Då skapade vi väldigt mycket lägen men fick inte in pucken.

Vad krävs framöver för att vinna matcher?
- Vi behöver ha fler minuter som är som andra perioden och städa bort den här "superdippen" även om inte spelet stämmer så behöver vi vara mer redo, tycker Mitell.
- Vi behöver hitta ett sätt allihop individuellt att vara påkopplade till match och tycka att det är viktigt i sextio minuter, fortsätter han kritiskt.
- Mina beslut, mina åkningar, mina dueller, täcka skott, hitta ett sätt att kräma ur mer. Varje individ måste gå till sig själv för att se vad de kan göra bättre.

Färjestad har vunnit och förlorat varannan match under januari.
Hur går dina tankar om detta?
- Vi är okonsekventa i vår intensitet och arbetsmoral och delaktighet. Vi måste hitta ett sätt att spela flera matcher i rad med högre intensitet och aggressivitet, säger Mitell.

Assisterande lagkaptenen Victor Ejdsell höll med om kritiken.
- Vi spelade med huvudet under armen, suckar "Vic".
- Vi får ett för långt lag, vi jagar puck med en gubbe och det blir för stora ytor att täcka av. Vi åker inte rätt, åker inte tillsammans. Vårt spel bygger ju på att ligga nära och spela med fart. Gör vi inte det så ser det ut så här.
Det var väldigt mycket slarv i första perioden i spelet med puck?
- Vi blir lite desperata, man blir ensam om bara en kommer med fart. Vi måste ligga tightare och spela mer med varann. Känner vi inte att vi kan gå så stannar vi upp och hjälper varann och håller tätt istället, säger han.

Även Ejdsell är inne på att spelarna måste se sig själva i den berömda spegeln framöver.
- Vi måste se till att vi spelar rejäl hockey. Vi måste göra rätt för oss och kan stå upp efter match och tycka att vi gjort en bra prestation oavsett om vi vinner eller förlorar, det är dit vi måste komma, avslutar FBK-forwarden.

webredaktör Hans-Göran Bäckström