Änligen spel för Linus Johansson

Publicerad: 2024-09-28
Eftersnack
Linus Johansson skadade sig i Strömstad tidigt på försäsongen. I matchen borta mot Luleå var FBK-kaptenen äntligen tillbaka.

Det var hett när Färjestad mötte tabellettan Luleå på bortais. Redan efter 14 sekunder kom en dubbelutvisning och halvminuten senare åkte FBK´s comebackande lagkapten Linus Johansson ut efter en knuff på Linus Omark.
- Det var väl ingen utvisning kom vi fram till med domarna, säger Linus efter matchen.
FBK-kaptenen hann dra på sig en tvåa till men då återstod bara 16 sekunder av matchen och påverkade inte slutresultatet.

FBK vann den svåra bortamatchen mot Luleå med 6-4 efter en gedigen laginsats och en effektiv offensiv. Bredden är enorm, det var sex olika målskyttar.
- En bra match, vi vårdar pucken bra i två och en halv period och gör det mesta rätt i egen zon, tycker FBK-kaptenen.
- Sen blir det lite slarv och vi ger väl bort två mål.

Ni drog på er många utvisningar ikväll, åtta tvåor och 11:55 minuter med en man mindre.
- Det är väl ett gäng som måste städas bort, i förlängningen blir det inte hållbart, det begriper ju alla, säger 31-åringen.
Det var tur att lagets "penalty kill" var så bra ihop med en vass Max Lagacé i kassen, Luleå lyckades inte göra mål med en man mer. FBK fick bara två chanser i powerplay men gjorde ett mål (Per Åslund), effektiviteten i laget är imponerande.

Hur skönt var det att vara tillbaka, du hade hela 19:17 i istid?
- Jag chockade lungorna och benen lite, det är klart det var tufft, ler han lite snett.
- Men att få vara med i en gemenskap är nåt jag verkligen saknat. Hockeyn i sig i all ära men att vara med i ett lag är väldigt roligt, det tar jag med migoch och det var nog därför jag fick så mycket energi.
- Att få vara med och åka flygplan till Luleå, spela lite (kort) och ha lite nerver innan match när man inte spelat på länge. Det är mycket som är kul, gemenskapen är rolig.

Nästa match mot Brynäs hemma på tisdag?
- Det ska bli kul att spela i Löfbergs igen, att få spela inför fans, familj och vänner. Det ser  jag väldigt mycket fram emot!

webredaktör Hans-Göran Bäckström