Mitell: - Speciell match med många utvisningar.

Publicerad: 2024-03-09
Eftersnack
Det var svängigt när FBK mötte Frölunda där 1-0 blev till 1-3 och 2-4.
- Starkt gjort att få med sig en poäng, säger Thomas Mitell efter 4-4 vid full tid.

Färjestad tog ledningen genom Michael Lindqvist men Frölunda vände 0-1 till 3-1 i andra perioden. Magnus Nygren skickade in 3-2 men man släppte in 4-2 kort efter. Joel Nyström kvitterade i periodens sista sekund och Joel Kellman kunde få in 4-4-pucken i den tredje perioden.
En händelserik match på många vis?
- En ganska speciell match, det är väldigt mycket utvisningar åt båda håll och det blir lite sönderryckt och snedbelastat med istid, säger Thomas Mitell.

Frölunda hade åtta tvåminutersutvisningar och Färjestad fem i matchen.
FBK hanterade dessa bäst med två mål framåt men också ett mål insläppt trots eget powerplay. Med en man mindre höll FBK rent efter stabilt spel med en man mindre.
Vad säger du om matchen som helhet?
- Det är en ganska jämn match, vi hamnade inte så mycket under tryck som man kan göra i Scandinavium ibland. Samtidigt som vi kanske inte hade nån riktig skjuts i anfallsspelet.  Det kanske var rättvist med oavgjort, vi behövde en poäng och det lyckades vi lösa.

Rent kvailitetsmässigt var det väldigt upp och ner i Färjestads aktioner.
- Det var lite blandat, kanske, det blev mycket special teams och lite  snedbelastat på istiden, säger Mitell.
- Vi blandade och gav lite, jag är glad att vi inte spelade fast oss så mycket men vi saknade lite kvalitet emellanåt på pucken som skulle ge lite skjuts i anfallsspelet. Sen trycker ju Frölunda ett jäkla tempo jämnt vilket gör att deras matcher saknar lite passningskvalitet.
- Totalt sett som lag är det starkt att vända 1-3 och 2-4 och ändå få med sig en poäng. Vi hade två utvisningar mot oss på slutet där också. Men vi har visat hela året att vi är svårslagna.

Isen såg lite svårspelad ut?
- Ja, det är det, den är mjuk och snöig och blir sämre ju längre matchen går, det är lite speciellt.

12.044 på läktarna men det lät som många FBK-fans på plats.
- Ja,  absolut! säger FBK-tränaren.
- Det brukar vara bra med FBK-fans där nere och det var det idag också. Vi är väldigt tacksamma att de kommer och hejar på oss, det gör stor skillnad för oss.

Nu har ni fyra raka förluster mot Frölunda denna säsong.
- Tre matcher har gått till overtime och straffar, den fjärde var det 1-1 efter två perioder så det är små marginaler, säger Mitell.
- Det är jämnt och tight, så det lägger vi ingen större vikt vid mer än att vi ska se till att vara ordentligt revanschsugna om vi träffar på dem i slutspelet.

Dagens poäng innebar att Färjestad säkrat seriesegern med en match kvar.
- Det är bra, det är väldigt bra, tycker Mitell.
- Det är bra gjort av laget och alla inblandade så att det har varit en stabil lagmaskin långa stunder av säsongen. Så vi ser fram emot våren här!

Matcherna mot Frölunda den här säsongen:
21 okt: Färjestad - Frölunda 1-2 efter straffar
4 nov:  Frölunda - Färjestad 2-1 på övertid