FBK vann Strömstad Hockey Classic

Publicerad: 2023-08-12
Träningsmatch
Färjestad BK - Frölunda HC 3-2 (2-0, 1-2, 0-0).
FBK vann finalen mot Frölunda efter en ny gedigen laginsats.

Första perioden

Det var ganska högt tempo från start och det var mycket spel fram och tillbaka första 7-8 minuterna.
Frölunda hade första vassa chansen men Isac Borns puck tog i stolpen.
Efter 9:14 kom 1-0 och det var FBK-backen Joel Nyström som sköt ett välriktat skott i bortre krysset. Passningen kom från David Tomasek.
Båda lagen hade några halvchanser under andra halvan av perioden. Frölunda fick ett powerplay med dryga minuten kvar men 1-0 stod sig perioden ut.

Andra perioden

Det var böljande spel första minuterna och några halvchanser åt båda håll. I femte minuten kom 2-0 och det var Axel Bergqvist som skottpassade, Joakim Nygård satte fram klubban och styrde in pucken.
Frölunda svarade omgående med en 2-1-reducering där Gustav Rydahl styrde in pucken på den bortre, vänstra stolpen. Göteborgslaget hade här en bra period och 2-2 kom ganska logiskt. Nu var det Isac Born som åter fanns på bortre stolpen och Lindbom i FBK-målet var chanslös i sidled.
Men FBK vände tillbaka spelmässigt efter kvitteringen och det var inte orättvist att 3-2-målet kom i sextonde minuten. "Lilliz" Nilsson stod bakom målet och spelade fram pucken med millimeterprecision till Marcus Westfält, som sköt direkt från nära håll.

Tredje perioden

Frölunda tog hand om spelet och jagade en kvittering, backen Ponus Johansson åkte rakt igenom FBK-försvaret men Lindbom räddade.
FBK spelade upp sig efter 4-5 minuter och hade några fina lägen för "Lilliz" Nilsson och Carl Dahlström.
Frölunda försökte offensivt för att nå en kvittering men FBK såg ut att ha bra kontroll samtidigt som man hade flera fina lägen att öka på sin ledning. Med 4:30 kvar fick FBK sitt första powerplay i matchen men hade svårt att skapa några hetare lägen.
Med 2:03 kvar tog Frölunda timeout och plockade målvakten med minuten kvar men var aldrig nära en kvittering.
3-2-segern innebär att FBK vinner turneringen i Strömstad för andra året i rad!