Tomas Mitell summerar första veckan

Publicerad: 2023-08-04
Försäsong
Den första veckan är avklarad. Tester, ispremiär inför välfyllda läktare och några riktigt tuffa träningspass har hunnits med under uppstarten av säsongen.
– Det har varit bra fart och engagemang, säger Tomas Mitell efter fredagens avslutande ispass.

Tester i början av veckan, en onsdag med träning, autografskrivning och uppvisningsmatch inför storpublik, följt av tuffa dagar torsdag och fredag. Mitell är tillfreds med vad han sett av gänget.

– Ja men det tycker jag. Jag tycker det har varit bra fart, bra engagemang. Vad ska jag säga, det har varit lite skratt, bra känsla generellt tycker jag runt laget. Och sen såklart trötta ben och lite träningsverk och tester i början på veckan och hela den här biten. Men det känns bra tycker jag.

Tiden efter guldet 2022 gav en väldigt kort uppbyggnadsperiod. Den här sommaren har perioden varit dubbelt så lång. Märker du någon skillnad?
– Ja men det tycker jag. Jag tycker att många av dem, jag ska inte säga att några låg efter, men det är många som har tagit steg i fysen. Det är klart med lite längre fys, och att man kan pulsera det lite och Richard Kalenius kan ha sitt upplägg lite mer som det är tänkt så blir det ju bättre. Sen är det klart att vi gärna spelar länge och gärna tar guld, men jag tror både för skallar och kropparna var det bra med en lite längre sommar på så sätt. Vi känns redo för det som väntar framöver, säger Mitell.

Så här med lite eftertanke, vad säger du om onsdagen och uppslutningen som var?
– Inget annat än fantastiskt. Vi är väldigt tacksamma att vi har sådana grymma fans som är här och stöttar oss direkt. Och 5 000 eller vad det var på ispremiären är ju imponerande, så det ska vi vara rädda om och försöka bjuda på lite bra och rolig hockey i vinter, avslutar Mitell som likt övriga i laget nu får en ledig helg.

Stefan Eriksson