FBK föll i förlängningen borta mot MoDo

Publicerad: 2023-10-26
Match
Modo Hockey - Färjestad BK 4-3 (1-1, 1-1, 1-1, 1-0). FBK hamnade i undeläge tre gånger om men kvitterade varje gång. Hemmalaget avgjorde dock i förlängningen och FBK tog en poäng för tredje matchen i rad.

Första perioden

Det var öppna spjäll från start där MoDo var lite hetare och skapade mest. FBK-målvakten Max Lagacé räddade flera gånger om men när Mikkel Aagaard sköt och kunde gå på sin egen retur höll det inte längre. 1-0 efter 4:23.

Färjestad svarade dryga minuten senare efter en rörig situation vod MoDomålet. Joel Kellman tryckte sig in mot mål och fick halvträff på pucken. MoDomålvakten Olle Eriksson Ek flyttade på målburen med högerskridskon och slog samtidigt in pucken med klubbskaftet. Efter lång videokoll godkändes målet, 1-1 efter 5:36!

Bortalaget tog nu ett spelmässigt kommando, hade fler och längre anfall än MoDo som dock hade flera snabba spelvändningar. David Tomasek fick ett friläge när han kom ut från utvisningsbåset men MoDomålvakten knep ihop benen.
Lagen hade varsin chans i numerärt överläge men utan resultat.

Andra perioden

FBK kom ut och var spelförande under vissa stunder men MoDo var blixtrande snabba i sina kontringar och heta på sina returer.
Under ett långt FBK-anfall kunde MoDo bryta på egen blålinje och Theodor Niederbach kunde ta sig hela vägen fram till mål och lägga in pucken mellan benen på Lagacé. 2-1 efter 7:04.
Målet gav väldig energi åt hemmalaget som snurrade rejält i anfallszonen och fick med sig en utvisning. FBK spelade dock starkt med en man mindre och släppte inte till de farliga lägena.

När FBK blev fulltaliga så kunde man gå till anfall och Michael Lindqvist spelade upp pucken till Magnus Nygren på blålinjen. "Nygga" väntade tills det hann in spelare framför mål och lossade kanonen. Pucken for upp i det bortre, västra krysset bakom en skymd MoDomålvakt. 2-2!
Båda lagen hade sina chanser att ta ledningen men två bra målvakter höll tätt.

Tredje perioden

Spelet böljade första minuterna åt båda håll. FBK hade en fin anfall där Victor Ejdsell sköt första skottet som räddades. Nygren fick nästa lägen men pucken smet utanför målramen. När spelet vände etablerade MoDo spelet i anfallszonen och Daniel O´regan kunde trycka in 3-2-pucken efter 7:09.

FBK tvingades för tredje gången att jaga i underläge. Efter drygt halva perioden fick man läget i powerplay. FBK pressade hårt och till slut kunde David Tomasek få tag i en retur som han distinkt tryckte upp i högerkrysset. 3-3 efter 12:18!

MoDo var det bättre laget i slutminuterna och Lagacé hade fullt upp att freda sitt mål. Med 40 sekunder kvar drog FBK på sig en utvisning men det gick till förlängning.

Förlängning

MoDo fick fortsätta spela powerplay men nu 4 mot 3. FBK redde ut det på ett bra sätt. Mikkel Aagaard kunde sen avgöra med sitt andra mål för kvällen. 4-3 till MoDo och en pinne till FBK, för tredje matchen i rad.

webredaktör Hans-Göran Bäckström