Seger efter målkalas i Finland

Publicerad: 2024-09-14
CHL-match
Tappara - Färjestad BK 4-6 (0-1, 3-3, 1-2). FBK vann en fartfylld, händelserik match med många mål. Segern säkrades i den tredje perioden och obesegrade FBK leder CHL-tabellen.

Första perioden

Färjestad drog på sig en utvisning redan i första bytet och Damien Clara blev uppvärmd från start med flera fina räddningar.
I sjätte minuten fick FBK chansen med en man mer, Axel Bergqvist fick bästa läget mitt i slottet men Juha Metsola i hemmamålet räddade.

Det var högt tempo i matchen med snabba åkningar och snabbt passningsspel från båda lagen. I mitten av perioden hade Adam Ollas Mattsson och David Tomasek fina lägen men Metsola räddade starkt.

Målnollan spräcktes efter 11:14 då Jonathan Andersson la in pucken mot mål från högersidan. Oskar Steen fick med sig en hemmaback och skymde Metsola som fick se pucken passera mellan plock och benskydd. 0-1!

Tappara fick ett nytt powerplay efter sexton minuter men det epslade FBK bort, inte ett enda skott mot Clara.
Däremot hade FBK några slarviga uppspel från egen zon i slutminuterna där Clara fick göra ett par riktigt fina parader.

Andra perioden

Matchen nästan exploderade med massor med utvisningar och många mål. FBK ökade i powerplay på till 0-2 då David Tomasek på egen hand åkte in framför mål och tryckte in pucken vid den bortre stolpen. Eftersom den utvisade spelaren inte kommer in efter ett mål fick FBK fortsaätta i powerplay. Och där kunde Axel Bergqvist trycka in pucken efter att Joel Kellman smart spelat ut en retur till höger där FBK-backen fick i princip öppet mål. 0-3 efter 4:21!

MEN det går fort i hockey och 3-0 är tydligen det svåraste man kan leda med. På drygt tre minuter var ställningen hastigt och mindre lustigt 3-3. Tappara kopierade FBK´s prestation några minuter tidigare och gjorde två mål i samma powerplay. Båda av den turliga sorten då Aleksi Mustonen styrde in pucken med skridskon innan FBK-backen Stian Solberg gjorde detsamma till 2-3.
I spel 5 mot 5 kunde sen Kristian Tanus stänka upp pucken i nättaket från halvdistans när Clara var skymd.
Den unge FBK-målvakten kunde absolut inte lastas för nåt av målen.

Publiken, 4.884 åskådare, i Hakametsä arena var med på noterna och Tappara, med förre Tre Kronor-coachen Rickard Grönborg som tränare, hoppades på en vändning.

FBK repade dock mod och fortsatte med sitt fartfyllt anfallsspel. Efter 15 minuter gav det resultat då August Tornberg kunde skicka in en retur från halvdistans. 3-4 och FBK var i ledningen igen.
Två raka FBK-utvisningar höll på att ställa till det med FBK gick till paus med sin uddamålsledning.

Tredje perioden

FBK fortsatte att dra på sig utvisningar men nu fungerade spelet med en man mindre bättre och man redde ut det. Fulltaliga så kunde de grönvita jämna ut spelet och man var nära att öka på ledningen i åttonde minuten när Emil Alba kom fri. Han lyckades inte trycka in pucken från nära håll men fick en utvisning med sig.

FBK lyckades inte utnyttja överläget och man drabbades istället av en egen, billig tvåa. Tappara vädrade kvittering men det satte Joakim Nygård stopp för, trots en man mindre. Nygård kom in i anfallszonen, lurade sin back men kom lite långt ner på högerkanten. Då spelade han in snett, bakåt till Joel Kellman som han öppet mål. 3-5 och enligt CHL-reglerna fick den utvisade spelaren fick komma tillbaka i spel.

Tappara gav inte upp utan kunde reducera till 4-5 i femtonde minuten då en fri Petteri Puhakka kunde trycka in pucken på Claras plockhandsida.
En ny FBK-utvisning gav en ypperlig chans för Tappara att kvittera. Men firma Kellman/Nygård var nära att kontra in ytterligare en puck i numerärt underläge men nu räddade målvakten. FBK redde ut utvisningen och Tappara plockade målvakten med knappa två minuter kvar. Joakim Nygård straffade hemmalaget bara sekunderna senare genom att lyfta in 4-6 från halva plan.

Det var 4:e raka segern i CHL och Färjestad leder tabellen på maximala 12 poäng efter 4 omgångar.

MATCHFAKTA

Tappara - Färjestad BK 4-6 (0-1, 3-3, 1-2).

Första perioden
0-1 (11:14) Jonathan Andersson (Joel Nyström)

Andra perioden
0-2 (23:35) David Tomasek (Per Åslund - Magnus Nygren) PP1
0-3 (24:21) Axel Bergqvist (Joel Kellman - Michael Lindqvist) PP1
1-3 (26:07) Aleksi Mustonen (Kristian Tanus - Daniel Brickley) PP1
2-3 (26:45) Julius Mattila (Daniel Brickley - Kristian Tanus) PP1
3-3 (29:31) Kristian Tanus (Julius Mattila - Hugo Gallet)
3-4 (35:02) August Tornberg (Jack Berglund)

Tredje perioden
3-5 (49:30) Joel Kellman (Joakim Nygård - August Tornberg) SH1
4-5 (54:34) Petteri Puhakka (Oiva Keskinen - Otto Rauhala)
4-6 (58:15) Joakim Nygård (Jonathan Andersson) ENG

Skott: 28-28 (9-6, 12-14, 7-8)
Utv.: TAP 4 x 2 min., FBK 9 x 2 min.
Publik: 4.884

webredaktör Hans-Göran Bäckström