Julia och Julia tog Färjestad vidare till Play Off 2

Publicerad: 2024-02-24
Play Off 1
Efter ett tydligt spelövertag från hemmalaget och 65 spelade minuter så kunde tillslut Julia Blitz sätta spiken i kistan för Färjestad med sitt 2-1-mål.

I den andra playoff-matchen (i bäst av tre) så var det var det Julia Pettersson som i powerplay kunde sätta ledningsmålet för Färjestad efter 11:31 efter att Malmö dragit på sig en hakningsutvisning. Malmö skulle dock kvittera med bara 16 sekunder kvar av perioden.
- Lite sämre första period från oss, jag tycker att vi strular litegrann med pucken, säger Silje Holøs.

Färjestad skulle dock behålla kommandot och ta över matchen mer och mer spelmässigt.
- Vi hade mycket puckinnehav men får inte riktigt dit puckarna, säger Silje som efter den inledande perioden fick se två mållösa perioder trots 3 powerplay och klara 26-6 i skott.

Matchen gick till övertid där Färjestad fortsatt var det spelförande laget och Malmö hamnade på efterkälken. Det resulterade i att gästerna drog på sig ytterligare två utvisningar och efter den andra utvisningen så kunde Julia Blitz tillslut hitta en lucka i trafiken framför mål och få igenom en puck från toppen av cirkeln.
- Vi stänger ner deras anfall bra och det handlade bara om att få in pucken. Vi har högre tempo och behöver bara bli lite rejälare i avsluten, summerar Silje.

En som stack ut med sin fart var kanadensiskan Jetta Derenoski.
- Jetta är riktigt snabbt! Hon åker ikapp dem flera gånger och vinner tillbaka pucken och skapar mycket målchanser, berömde Silje efter matchen.

Nu väntar playoff 2 (i bäst av 3 matcher) innan det (förhoppningsvis) blir kval till SDHL mot ett av SDHL-lagen HV71 och AIK. Vilken motståndare det blir i playoff 2 är ännu inte klart då det högst rankade laget Skellefteå väljer motståndare först. Men det blir antingen Skellefteå AIK, Falu IF, Södertälje SK eller IF Björklöven.

Färjestad BK