"Linkan": - Härdsmälta i tredje.

Publicerad: 2024-01-11
Eftersnack
Toppmötet hemma mot Växjö slutade 1-5 efter ett ras i slutperioden.
- Det är för dåligt av oss, säger Michael LIndqvist.

Det såg hoppfullt ut i 45 minuter, 1-1 på tavlan och ett Färjestad som låg på för ett ledningsmål i tredje perioden. Då kom raset där ett effektivt Växjö gjorde mål på nästan allt mot ett överoptimistiskt spelande hemmalag.
Vad hände i tredje perioden där 1-1 snabbt blir 1-5?
- Matchen står och väger fram till 1-2, sen blir det en härdsmälta för oss, säger Michael LIndqvist.
- Vi tror att vi ska vända matchen direkt efter 1-2 och går bom i alla byten där.  Vi gick bort oss och var inte varit lika konsekventa i vårt spel som Växjö. Det är för dåligt av oss och såklart inget vi är nöjda med.

Surt att förlora på hemmaplan mot serietvåan på det sättet?
- Klart att det är en tuff förlust, vi gör en bra match i två perioder, säger "Linkan".
- Mot de bästa lagen gäller det att vara som bäst när det står och väger och det var vi inte idag. Växjö var bättre och där måste vi steppa upp.

Lindqvist hade ett jätteläge att göra 2-1 i andra perioden. Ur liten vinkel hade han öppet mål men målvakten Emil Larmi räddade mirakulöst.
Hur nära var det?
- Jag försöker bara få den på mål, hade man haft lite bättre "stäm" så hade den kanske gått in, säger han.
- Jag tror att den tog lite på honom (Larmi, målvakten) men det är ingen idé att tycka synd om sig själv när det går lite tungt utan man får kämpa på, helt enkelt.
Tolv raka matcher utan mål för dig nu?
- Klart att det är tufft, en situation jag inte varit med om, konstaterar FBK-forwarden krasst.
- Men som sagt, ingen idé att tycka synd om sig själv utan man får jobba hårt och kämpa på. Försöker stanna kvar lite efter träning och skjuta och så.

För tredje matchen i rad så fick Färjestad inte spela powerplay särskilt mycket. Mot Örebro senast var det inget PP alls och ikväll fick man en minut med en man mer.
Frustrerande?
- Ja, och nu tog man en utvisning på slutet när matchen var avgjord, suckar "Linkan".
- Men vi har haft dåligt med PP en längre tid nu, känns det som.

Lindqvist är dock rutinerad och vet hur trenden ska vändas.
- Fortsätta och jobba hårt så vänder det, ingen idé att gräva ner sig, avslutar han leende.

Det blir snabb chans till revansch, på lördag är det bortamatch mot Timrå.

webredaktör Hans-Göran Bäckström