NDHL: Segersviten förlängdes mot Brynäs

Publicerad: 2023-10-28
NDHL
Det blev "bara" 5-0 för damlaget idag mot Brynäs på hemmaplan efter att ha radat upp storsegrar i inledningen av serien (med rekordsegern 22-0 mot Västerås i den senaste matchen). Men seger blev det och tränare Silje Holös var nöjd.

- Vi spelar ganska bra och skapar väldigt mycket men får inte riktigt hål på Brynäs målvakt som gör det väldigt bra. Samtidigt gör vi det lite svårt för oss inledningsvis men vi skapar lite bättre lägen i den sista perioden, summerar Silje.

Ledningsmålet för Färjestad kom 13:44 in i den första perioden när Laura Lobis nätade i powerplay. Det blev bara ett mål till i den första perioden och det kom från Gina Brevik Kristiansens klubba som betydde 2-0 till hemmalaget.

Brynäs fick en chans att komma in i matchen en bit in i andra perioden då Färjestad drabbades av en utvisning. Men det blev istället mål i numerärt underläge för hemmalaget vilket betydde 3-0 på tavlan.

- Det var positivt för oss att vi fick kämpa lite mer för våra mål, säger Silje.

I den sista perioden satte Emelie Cordoba 4-0 och målmaskinen Julia Blitz satte spiken i kistan när hon gjorde 5-0 med 28 sekunder kvar. (Hennes 17:e mål på 7 matcher.)

- Brynäs är ett av de bättre lagen vi mött i serien. De är lite mer fysiska och har en del spelare som kan skapa farligheter framåt, säger Silje.

Halva grundserien är nu spelad där Färjestad toppar på 21 poäng (7 vinster av 7 möjliga) samt med imponerande 99-0 i målskillnad. Mycket återstår dock av säsongen och vi hoppas att den fina formen håller i sig hela vägen till slutet.

Nu väntar ett kort uppehåll till nästa match som är mot Falu IF Lördag den 11:e November på hemmaplan.

Färjestad BK