Intensiv matchperiod startar i Timrå

Publicerad: 2023-10-04
INför match
8 matcher de närmaste 16 dagarna med start i Timrå i morgon kväll. Där är det närmaste schemat som väntar då två CHL-matcher ska spelas de närmaste tisdagarna.
– Roligare att spela matcher än att träna, ler Magnus Nygren.

Laget har lämnat Karlstad för Timrå norr om Sundsvall. En busstur som tar resten av den ljusa delen av dagen. Men trots längden på bussturen så brukar det vara lättsamma resor.
– Jag personligen är ju ganska van att åka buss efter mina år i Schweiz. Vi var väl de som åkte mest buss i ligan då Davos ligger uppe i bergen. Tycker att det är ganska skönt och avslappnande att resa, menar Nygren.

Vad händer en dag som denna?
– Några gubbar brukar spela kort, några kollar lite på travet inför kvällen medan andra bara hänger. Blir säkert någon film eller serie också. Allmänt avslappnat och trevligt skulle jag säga.

När väl torsdag kväll kommer så står Timrå IK på andra sidan. Vad ska vi se upp med?
– De har väldigt mycket offensiv spets, så det lär vi få se upp med. Annars är det att först och främst fokusera på vårt eget, sättet vi spelar på. Vi vet att de saknar några backar så vi vill ju vara mest i deras zon såklart. Men det är ju så, vi kollar efter deras svagheter och de efter våra. Oavsett så kommer det att bli en tuff match för oss.

Vi har startat serien med en förlust och resten trepoängare, men det känns inte som ni är speciellt nöjda.
– Vi är nöjda med poängskörden, men vi kanske inte har varit speciellt bra över 60 minuter i någon av matcherna. Men det är tidigt på säsongen och vi jobbar varje dag och varje match för att hitta vårt spel och identitet. Vi måste vinna mer kamper, vilket vi inte gjorde mot Leksands senast. Där måste vi bli bättre, och då kommer poängen att fortsätta komma, menar Nygren som är en spelare spelar en del powerplay. En spelform som innan Leksandsmatchen inte riktigt satt där den skulle.

– Vi hade en riktigt bra utdelning i den matchen, så vi är ju på rätt väg helt klart. Powerplay var bra, boxplay var bra, Calle var var bra i kassen - resten var inte lika bra. Vi måste anamma lite grann vilket typ av lag vi vill vara och hur vi vill uppfattas. Där är vi inte nöjda såhär långt, så det känns ju ändå bra att vi fått den utdelning vi fått utan att känna att vi varit speciellt bra. Det ger oss också en nyfikenhet på hur vi kan komma att se ut framöver när mer och mer av det vi vill vara bra på sitter. Det är en skön känsla på något vis, avslutar Nygren.

Nästa chans att se gänget på hemmaplan - köp din biljett här!

Stefan Eriksson