Fredagsbrevet

Publicerad: 2024-01-26
Fredagsbrevet
Från att ha känslan av att en ny istid är i antågande, till ett scenario där snösmältningen gjort det problematiskt att ta sig fram lite överallt tog det ett par dygn. Lite samma för våra lag, som för tillfället befinner sig på en lite mer svårnavigerad bana. Dock övertygad att det är lite som vädret – det kommer att bli bättre!

Som start på veckans brev vill jag för Färjestad Bollklubbs räkning tacka Karlstad och Värmland för det stöd vi har från er, i alla de former det kommer. Vi har starka och lojala partners som alltid finns där, och sen har vi inte minst ni som kommer och fyller läktarna med både kropp och röst. I skrivande stund har vi ett snitt på 7 301 per SHL-match, och det under en tid där vi vet att många sliter med ekonomin. Det finns inget annat att säga än stort tack och hatten av!

Vi vet att trafiksituationen efter matcher är en utmaning, men där får vi snart ett välkommet tillskott som vad vi tror kan påverka situationen till det bättre. Jag pratar då om den gång, - och cykelbro som snart står klar, och som kommer att förbinda Råtorp med Färjestad vid Löfbergs Arenas norra del. Det kommer således att finnas en, om inte två, ytterligare busslinjer att använda för transport till och från våra matcher.

Som tidigare går linje 6 direkt till arenan, men snart är också linje 8 ett val att ta med i beräkningen. Med en hållplats 100 meter från det västra brofästet kommer det att bli en väldigt nära förbindelse, och trycket på ”vår” sida av älven kanske får en möjlighet att lättas upp en aning. Sedan tidigare går det ju hockeybussar från Stora Torget, samt Karlstasbuss egna speciallinjer på matchdag. Vi hoppas och tror att bron blir ett trevligt och underlättande tillskott för oss alla som vill och behöver korsa vår vackra älv utan bil.

Stefan Eriksson, Färjestad BK

Förra helgen hade vi ett strategi, -och planeringsdygn tillsammans med styrelsen. Förutom själva mötet fick vi en fin miljö och inramning hos en av våra partners – Dömle Herrgård. En anläggning som visade upp sig från sin allra vackraste sida i solsken, gnistrande snö och med god mat och ett fantastiskt värdskap. Ibland är det både skönt och nyttigt att ta sig bort från en invand hemmamiljö. Med blickarna mot horisonten, i det här fallet framtiden, avhandlade vi en rad frågor. Som alltid har frågorna utgångspunkten i kärnverksamheten som i vårt fall är sporten. Agendan kan i korthet sammanfattas ”Hur säkra oss om högsta möjliga konkurrenskraft för våra lag i framtiden”.

Det händer en del framöver! * Noel Fransén är ännu en ung grönvit talang som får chansen att dra på sig landslagströjan.
* Jack Berglund, ännu en ung talang som får fortsatt förtroende i landslaget.
* Damhockeyallsvenskan rullar vidare, och trots tuffare motstånd ligger vi i toppen.
* Beijer Hockey Games i Löfbergs Arena i februari, säkert med hemvävd krydda i form av grönvit representation. Biljetter hittar du här!
* Vin & Deli är på gång. Ett alltid lika trevligt evenemang, och biljetter hittar du här.

Medan grabbarna var i Malmö så hade vi samtidigt en träff för våra partners. The Locker Room var fyllt med både folk och godsaker då en del av våra restaurangpartners var där och bjöd och visade upp sina produkter. Matchen såg vi tillsammans på storbildsskärm, och efter den första kvarten var det idel leenden. Sen hände något, och det speglar väl lite var laget är just nu. Vi blandar och ger. Men med det sagt så vet vi också vad laget förmår, och det gäller ju att krama ur de där sista procenten och hitta tillbaka till den stabilitet och höga nivå vi befunnit oss i under stora delar av säsongen. Det jobbas febrilt med det, och det känns tryggt med de resurser vi har för att göra just det.

Där, som i allt annat vi gör, jobbar vi efter devisen ”Framåt och uppåt – Tillsammans”.
Nästa möjlighet till en stark manifestation av ovan nämnda sker redan i morgon då ett formstarkt Leksand gästar oss. Arenan är slutsåld, och vi vet alla vilken stämning ni på läktarna är kapabla att leverera. Längtar till nedsläpp!

vd Stefan Larsson