NDHL: Premiärseger i Falun

Publicerad: 2023-09-30
NDHL
Färjestad BK startade säsongen på bästa möjliga sätt. En stabil seger där siffrorna skrevs till 0-5 (0-1, 0-2, 0-2) när slutsignalen ljöd.
– Inte helt nöjda, men vinst i premiären. Det var vårt mål för dagen, sade Emma Murén efter slutsignalen.

Det var ett lite spänt FBK-gäng som rullade mot Dalarna i morse. Premiärnerver och ett i många delar nytt lag. Men det verkar ha fungerat bra, och vassa redan från start för Norgelinan med Gina Kristiansen, Fam Pettersen och Kajsa Bråten.

Det var den enheten som satte första målet efter 14:06 i den första perioden. Lite av nerverna släppte efter målet och med ledningen i paus, och i den andra tuggade de grönvita på och utökade ledningen genom mål av Gabriella Johansson och Emelie Cordoba. I slutakten satte också Katerina Mrazova sin första puck för Färjestad, men det var Norgelinan som fick det sista ordet då Gina Kristiansen satte 0-5 och stängde matchen.
– Den enheten var jättebra idag. Vi gör mycket bra, men det finns såklart en hel del att slipa på. Men premiär är premiär och vi tog tre poäng. Så sett en bra dag, avslutar Murén.

FULLSTÄNDIG MATCHFAKTA

Stefan Eriksson