En juniorsida på frammarsch

Publicerad: 2024-08-02
Junior
Med ett U16 som spelade slutspel, J18 som gick till final och ett J20 som för första gången på många år tog en plats i Topp-10, så var förra säsongen ett stort steg i rätt riktning.
– Dessutom hade vi en hel del representation i de olika landslagen, så det var en på många sätt bra säsong, summerar junioransvarig Fredrik Jonsson.

Den nya juniorsäsongen startade upp under veckan efter sommarledigheten. Trupperna är satta och nu börjar arbetet och utbildningen för de nykomponerade lagen. En del av det framgångsrika J18-laget har flyttats upp i J20 och fortsätter sin utbildning där.

J18 var de som gick längst ifjol. Vad var det som gjorde laget lyckosamt?
De fick verkligen jobba under säsongen. Det var lite upp och ner, både före jul som vi tyckte, men så slutade vi ändå tvåa i serien. Men vi tyckte kanske inte vi hade riktig kontinuitet i spelet hela tiden, utan vi hade höga tappar i djupa dalar. Det var lite likadant i uppstarten av Allsvenskan också, men så halvvägs in i serien så började det klicka rejält. Holtet och Johan och grabbarna fick ett bra flow som de tog med sig in i slutspelet. Som det är i alla slutspel så gäller det att ta sig förbi första omgången, sen kan allt hända. De fick in ett jäkla go i laget, menar Jonsson.

Kombinationen av bra kullar, både 06 och 07, bra spelare, men framförallt att de fick laget till att fungera, tycker Jonsson. Det blev till slut en finalförlust mot Örebro, men trots ett missat guld så är killarna i laget en erfarenhet rikare att ta med sig in i nästa säsong.
– Att få de här slutspelsmatcherna, det blev ju tio stycken om jag inte har helt fel. Just det här som ett slutspel är, att ladda om till nästa match och resa, sova, äta. Det blir en försmak av livet som senior, och även om vår verksamhet handlar om att utbilda så blir ett slutspel en utbildning i att vinna, och vad som krävs av en för att gå långt.

Inför den nyss uppstartade säsongen så är Fredrik Jonsson och hans juniorledare nöjda med trupperna de har på papperet.
– Så här års sitter man ju förhoppningsvis alltid nöjde med det man fått ihop. Vi har startat upp den här veckan med fystester på dagtid och is på kvällen. Det är ju hockeycamp i huset så det har fått vara så den här veckan. Nu har vi lite landslagsspelare som är iväg så det är lite tunna trupper och vi plockar från varandra. Det är ju ett roligt pussel när det är spelare som är på landslag, men absolut, vi är nöjda med de trupper vi har. Men sen gäller det att få ihop det här och att Fogström, Freddan och Garrett får sätta de här hörnbitarna i spelet om de vill. Laget ska byggas, men också spelet och vi drar igång med träningsmatcher redan nästa vecka.

Du nämner landslaget. Hur viktigt är det för oss som klubb att ha spelare med där?
– Vi tror ju på våra spelare, och vill såklart att landslagsledningen ska se dem som vi gör. Vi tror ju på dem även om de inte tas ut i landslag, men visst är det en fjäder i hatten för oss och de enskilda killarna när vi har representation i landslaget. Samma sak är det med NHL-draften. Det sätter lyset på oss när vi har killar som går i draften, och det ger oss ett kvitto på att vi utbildar bra spelare i Färjestad. I år hade vi tre spelare som gick i draften (Fransén, Berglund och Lafton) vilket såklart är jätteroligt. Samma sak när våra killar får chansen i vårt a-lag. Det är klart att det ger eko när de ser att Färjestad släpper fram sina talanger och det blir lättare för oss att hamna på en större karta. Då blir man lite stolt över det arbete som görs hos oss, att det pratas om Färjestad, säger Jonsson.