En ny vecka har startat

Publicerad: 2023-10-24
Träning
Efter en intensiv period med många matcher på få dagar fick grabbarna en ledig måndag. Idag var dock gänget på plats igen när en ny vecka med ännu en bortaturné startade.
– Skönt med två dagars ledigt, det var längesen, men nu laddar vi för en ny vecka, säger Tomas Mitell.

Som sagt, det var ett bra tag sedan laget fick ledigt två dagar i rad. Något som tränare Mitell såg resultat av vid tisdagens ispass.
– Det blir en liten regroup efter en jäkligt intensiv period. Vi har haft lite sjukdomar i laget så det var nog bra med dubbelledigt här. Vi hoppas att vi ska vara lite piggare och fräschare nu fram till landslagsbreaket och det känns som att redan idag det var mer glöd i ögonen och mer sprutt i grejerna. Och det har varit mycket matcher som sagt. Så jag tycker vi har gjort det bra efter förutsättningarna och kämpat på men kanske saknat lite sista lilla kvaliteten, framför allt offensivt, säger Mitell.

Kommer inte det lite ihop med ork också, både mentalt och fysiskt?
– Ja, precis. Just det där att man ska ta rätt beslut på någon hundradel. Ska jag passa? Ska jag skjuta? Ska jag träffa en puck på styrning? Ska jag skjuta ribba in istället för över? Så det är ju sådana grejer. Man saknar den lilla sista skärpan så det hoppas vi väl att vi ska vara tillbaka på lite grann och kunna peta in några fler mål. Jag tycker i bägge matcherna att vi har ändå skapat så vi skulle kunna ha gjort något eller några till, säger han.

Om vi ser till här perioden som helhet, hur ser du på den?
– Jag tycker vi har gjort det bra. Sen är det klart två strafförluster förra veckan mot Frölunda och Luleå…vi kanske kunde ha fått med oss några poäng till. Det är ju små marginaler och både Frölunda och Luleå är ju topptippade och bra lag. Jag tycker vi gav oss själva en bra chans att vinna upp i Luleå, och kanske borde ha vunnit här hemma mot Frölunda i lördags. Det är väl känslan liksom. Men som sagt, det är så det är. Det går upp och ner och det är bara att ta nya tag och ladda inför roadtrippen här med Modo och Rögle BK.

Resplanen under veckan ser ut så att det blir flyg till Örnsköldsvik på torsdag och match på kvällen. Övernattning och flyg till Ängelholm under fredagen. Övernattning och sedan lördagsmatch mot Rögle innan flyget styr mot Karlstad igen.
– Det är kul att komma iväg ibland. Vi älskar att spela här hemma, men vi gillar borta med. Men det blir bra. Och vi har ju någon eller några sådana per säsong och det brukar bli rätt så bra när det väl är en tur som den vi har nu, säger Mitell som under tisdagens träning hade ett gäng sjuka spelare hemma. Joakim Nygård, Magnus Nygren och Carl Dahlström var alla frånvarande av den anledningen. Istället fanns Albert Wikman och Noel Fransén från J20 med på isen idag.

– Vi hoppas väl att de är tillbaka hela gänget imorgon helst, men de som var med idag är med för att de är duktiga och har gjort det bra i J20. Alltid kul att kunna fylla på med unga duktiga spelare från de egna leden, avslutar Mitell.

Stefan Eriksson, Färjestad BK

Noel Fransén fanns med på dagens träning

Stefan Eriksson