Uddamålsseger i den första playoff-matchen

Publicerad: 2024-02-21
Play Off 1
Färjestad vände och vann nere i Malmö med 2-1 efter att ha hamnat i tidigt underläge.

Det blev inte den start på playoff-serien mot Malmö Redhawks som Färjestad hade önskat. Iallafall inte till en början. Efter ett misstag i egen zon så var det hemmalaget som tog ledningen.
- Vi gör ingen jättebra förstaperiod. Vi kommer inte riktigt upp i tempo, säger Silje Holøs.

Men efter den starten så var det Färjestad som skulle styra matchen. Efter ett tydligt spelövertag i den andra perioden (där Färjestad vann skotten med 15-3) så hade matchen vänt till 1-2 efter dubbla mål från Alli Borrow.

I den tredje perioden så fortsatte Färjestad ha spelövertaget.
- Vi har pucken mestadels av tiden förutom en kort stund i slutet av den tredje perioden, säger Silje.
- Totalt sett är jag väldigt nöjd med spelet. Vi börjar spela med mer självförtroende efter den första perioden.

Efter att lagen tagit varsin timeout i slutet av matchen och hemmalaget försökt trycka på för kvittering så slutar matchen 1-2. Det innebär att Färjestad kan vända hemåt med seger och har nu två matchbollar i helgen för att ta sig vidare till playoff 2 (först lördag och sen eventuellt en tredje avgörande match på söndag.)

Några minuter innan matchen så fick Silje stuva om lite i laguppställningen. Fam Pettersen fick kliva ner på backen (från sin ytterforwardsplats) och hon gjorde det med bravur.
- Hon gör det jättebra, verkligen. Spelar tryggt och enkelt och väldigt stabilt, avslutar Silje.

Pucken släpps för den andra matchen i serien på lördag klockan 12:00 i Löfbergs Arena.

Färjestad BK