Utvisningarna fällde Färjestad

Publicerad: 2024-10-05
Eftersnack
Självkritiken var stor efter 3-6-förlusten i Jönköping.
- Vi behöver hålla oss på banan, säger Thomas Mitell.

Man vinner inga matcher i utvisningsbåset, säger den gamla klyschan.
FBK har dragit på sig flest tvåor av alla lag under de inledande omgångarna men ändå lyckats vinna sex raka. Mot HV71 tog det tvärstopp, på åtta FBK-utvisningar tryckte HV71 in tre mål, varav två i spel fem mot tre.
- Vi behöver hålla oss på banan, konstaterar tränaren Thomas Mitell krasst.

HV71 kom ut till match laddade till tänderna medan Färjestad var ovanligt "mjuka".
- Vi behöver vara redo när vi hoppar in på isen, vara mycket mer aggressiva, säger Mitell.

- Vi har tagit mycket utvisningar hela säsongen och till slut går det inte i boxplay, säger Linus Johansson.
- Vi vinner inte närkamperna, de sköljer över oss, de är intensiva och är mer desperata.
FBK-kaptenen hoppas att man drar lärdom efter dagens förlust.
- Vi har vunnit mycket, kanske har det gett en falsk trygghet, säger han.

Magnus Nygren, som pangade in sitt första mål för säsongen, sa att det kommer att komma såna här dagar när det inte fungerar.
- Men det är jävligt frustrerande när det inte funkar, vi gjorde ju HV bra idag, tycker "Nygga".

webredaktör Hans-Göran Bäckström