Nygård matchvinnare efter märkligt mål

Publicerad: 2023-10-28
Eftersnack
Sett över sextio minuter var Färjestad det bättre laget borta mot Rögle men avgörandet kom först i slutminuten genom Joakim Nygård.

Det blev dramatiskt på slutet när Färjestad vann med 2-1 borta mot Rögle. Hemmalaget drog på sig sin fjärde utvisning i tredje perioden med 1:07 kvar och FBK fick spela powerplay. Magnus Nygren fick på en kanon från blålinjen och pucken tog på Joakim Nygårds byxa innan den föll ner på isen på linjen till målgården. Målvakten Christoffer Rifalk var ur position och det blev en enorm kamp mellan Nygård och Röglebacken Ludvig Claesson om pucken. Nygård fick en skridsko på pucken och den for sakta, sakta över mållinjen via Claessons klubba.

Hur såg du själv på situationen?
- "Nygga" sköt mig på låret och sen damp pucken ner men jag lyckades inte få klubban på den, säger Nygård till TV4.
- Jag fick foten på den men vet inte om det blivit mål om inte Röglespelaren varit på den efteråt.
- Marginalerna var på vår sida men satan så skönt!

Matchvinnande målet, som kom bara 37 sekunder från slutsignalen, var sannolikt ett av de märkligare som Nygård gjort.

Han hade också ett friläge i spel fyra mot fem tidigare i matchen.
- Ja, jag hade ju den missen innan så jag var kanske värd sista målet.

FBK har haft en tyngre period bakom sig inför mötet med Rögle. Bara en seger på de senaste fem matcherna.
Men ni har ändå tagit poäng i fyra av de fem, ni är svårslagna, men hur viktigt är det att vinna?
- Jätteviktigt, vi låg etta inför matchen men det är tight i tabellen, åker man på tre  raka torsk så är man helt plötsligt 7-8:a. Så det är viktigt att få segrarna.
- Jag tycker att vi gör en bra match, det är tufft att komma hit, det är tröjhissning och fullsatt.

Utsålt och fullt på bortastå, bra support från läktarna?
- Vi får massvis av energi av våra bortasupportrar, det är en härlig inramning här, lördag. Det är såna här matcher man spelar för, man får en jäkla massa extra energi.

Totalt sett gjorde FBK en bra match, speciellt i andra och tredje perioderna. Då släppte man bara till 7(!) skott från Rögle under de sista fyrtio minuterna. Totalt slutade skotten 18-25 i FBK-favör.

Carl Lindbom stod åter för en strålande insats mellan stolparna, defensiven samt spelet i numerärt underläge var starkt. Offensivt skapade man en hel del men en mycket duktig Rifalk i hemmamålet höll nere siffrorna.

webredaktör Hans-Göran Bäckström