Seriesegrare trots strafförlust

Publicerad: 2024-03-09
Match
Frölunda HC - Färjestad BK 5-4 (2-1, 2-2, 0-1, 0-0, 1-0). Det var en händelserik match där FBK plockade upp ett 2-4-underläge men ändå föll efter straffar.

Första perioden

Efter en jämn inledning kunde Färjestad ta ledningen efter en offensiv tekning. Liam Öhgren spelade in framför mål till Michael Lindqvist som enkelt kunde lägga in pucken då Lasse Johansson i hemmamålet inte hann tillbaka. 0-1 efter 2:58!

Det var intensivt men kanske inte så fysiskt spel som förväntat när det snart vankas slutspel. Frölunda kvitterade efter 6:09 genom Max Friberg som fick mycket nät att skjuta på när Max Lagacé i FBK-målet inte hann över i sidled.

Mitten av perioden dominerades av utvisningar men trots två tillfällen var kunde inget av lagen skapa några hetare lägen.

Med 26 sekunder kvar av perioden kom 2-1 för Frölunda när Isac Born styrde upp ett backskott högt bakom en chanslös Lagacé.

Andra perioden

Jeremy Groleau var nära att reducera  i andra minuten men styrde Victor Ejdsells passning utanför vid den bortre stolpen. Marcus Westfält var fri framför mål i nästa byte men avslutet kom mitt på målvakten.

Carl Dahlström prickade ribban i den åttonde minuten och i nästa Frölundaanfall kom istället 3-1. Det var David Edstrom som skickade in en ispuck vid högerstolpen.
Perioden kom att präglas av utvisningar där Frölunda drog på sig de flesta. FBK fick spela 5 mot 3 och Magnus Nygren fullständigt bombade in 3-2-reduceringen i vänsterkrysset.
FBK fick fortsätta i spel 5 mot 4 men efter slarv fick Max Friberg ett friläge och kunde skicka in 4-2, trots att Frölunda var en man mindre.
Joel Nyström kunde dock smälla in 4-3-pucken i nättaket med 0.5(!) sekunder kvar av perioden i powerplay.

Tredje perioden

FBK fick inleda med två minuters numerärt överläge men fick inte till sitt PP. I spel 5 mot 5 blev det sen en enorm kamp över hela isen, i varje närkamp och målchanserna var väldigt lätträknade.

Det dröjde till mitten av perioden när FBK fick ett bra anfall där August Tornberg spelade in till en på högerkanten fri Joel Kellman. Kellman fick lite halvträff på sin backhandlyftning och det ställde Frölundamålvakten som fick se pucken sakta rulla in över mållinjen. 4-4 efter 10:35!

Frölunda fick ett powerplay men det klarade FBK av bra. Nya utvisningar gav spel 4 mot 4 men inget mål.
Det blev inga mer mål och det gick till förlängning.

Förlängning

Det blev en händelsefull förlängning dår hemmalagets Malte Strömwall fick ett friläge, FBK´s Liam Öhgren sköt i stolpen och Lagacé räddade ett två- mot ett-läge.

Straffar

Efter fem raka straffmissar kunde Frölundas Mikael Ruohomaa avgöra med sista straffen och ge hemmalaget seger med 5-4.

Det var fjärde raka förlusten mot Frölunda den här såsongen även om alla matcher varit extremt jämna.

Trots förlusten säkrade Färjestad seriesegern med en omgång kvar!

webredaktör Hans-Göran Bäckström