"Lilliz": - Skönt att studsa tillbaka!

Publicerad: 2023-12-02
Eftersnack
Ett laddat och revanschsuget Färjestad vann hemma mot HV71 med 6-3.
- Härlig inramning och skönt att studsa tillbaka och vinna direkt, säger Marcus Nilsson.

Färjestad tog revansch på sig själva efter tordagens hemmaförlust mot Timrå. Inför en fullsatt och jublande Löfbergs Arena blev det en 6-3-seger mot HV71,

FBK fick en fin start där det såg fokuserat ut från första nedsläpp. Marcus Nilsson borde gjort första målet redan i första bytet där Joel Kellman serverade öppen kasse. Marcus sköt direkt men Joni Ortio i HV-målet gjorde en makalös räddning med klubban där han kastade sig som en fotbollsmålvakt.
- Ja, den hade jag redan räknat in på målkontot, ler "Lilliz" lite snett.
- Det var en sjukt bra räddning, jag fick ju en bra träff på pucken och det ska väl vara mål hundra gånger av hundra.

Ett laddat och fokuserat FBK gick ändå upp till 3-0 efter 11 minuters spel och det såg riktigt bra ut. HV71 reducerade dock till 3-2 i början av andra perioden.
- Viktigt med 4-2-målet där, säger "Lilliz".
Linus Johansson styrde in skottet från August Tornberg bara minuten efter 3-2 och det tog lite energi från Jönköpingslaget.
HV71 reducerade till 4-3 i början av tredje och lagen bytte chanser med varandra. Det kändes välldigt ovisst.
- Det blir väl lite så när vi leder och de vill pressa på och chansa, tycker 32-åringen.
- Men skönt att vi gjorde det lite lugnare på slutet.

Victor Ejdsells 5-3 stängde matchen och Marcus Westfält satte 6-3 i tom kasse. Ejdsell är inne i ett vansinnigt målstim med 8 mål på de senaste 6 matcherna. Hetast i hela SHL!
- Ja, bara att ge pucken till honom så smäller det, säger "Lilliz".
- Han är skön att spela med och gör det fantastiskt bra.

Hur ser du på din egen höst?
- Nu på slutet har det känts bättre, jag har väl bidragit på ett sätt som jag ska, tycker han.
- Jag har haft problem med skridskorna men har bytt en sak så det har gått bättre på slutet.

webredaktör Hans-Göran Bäckström