Tomasek fortsätter att ösa in mål

Publicerad: 2024-10-08
Eftersnack CHL
Färjestads målkung är i storform, David Tomasek gjorde alla tre målen i 3-2-segern mot Trinec.

Det såg stensäkert ut hemma mot Ocelari Trinec efter två mål från David Tomasek.
- Första målet var ett bra pass från "Åsa" och på det andra var det en bra skymning, säger David, som fortsätter att ösa in mål.
"Åsa" är rutinerade Per Åslund som också var den som skymde målvakten vid andra målet. Formationen med Åslund, Tomasek och Joakim Nygård är väldigt bra i match efter match.

Tvåmålsledningen stod sig långt in i tredje perioden men med mindre än fem minuter kvar av ordinarie tid drog Tomasek på sig en utvisning för slashing.
  - Tveksam utvisning, tycker jag, säger han.

Utvisningen blev kostsam då bortalaget tryckte in två mål i samma utvisning, i CHL kommer ju inte den utvisade in efter ett mål utan måste sitta hela tvåminutersperioden.
  - De (Trinec) behöver bara lite, lite så tar de sig tillbaka i matchen. De är mentalt starka, har många rutinerade spelare. De är ett smart lag, kan snabbt gå från passiva till aggressiva, de kan spela olika i olika perioder, det är därför de är så svårtspelade, förklarar David som kan Trinec väldigt bra efter att ha stött på dem under sina tidigare säsonger i tjeckiska ligan.

Matchen gick till förlängning och där fick Färjestad tidigt med sig ett numerärt överläge.
- En ganska typisk kompensationsutvisning, säger 28-åringen lite ironiskt.

I powerplay avgjorde FBK och vem gjorde målet? Stekhete Tomasek, förstås. Per Åslund spelade upp pucken till Oskar Steen som snabbt skickade över pucken till Tomasek som stod i vänster tekningscirkel. Där pricksköt han in pucken där målvakten inte hann över i sidled.
Skönt att se pucken gå in efter din utvisning som kostade två mål i baken?
- Klart att det var skönt, ler han.
- När jag satt utvisad tänkte jag att vi kommer aldrig att förlora den här matchen, vi ska inte förlora en match vi kontrollerar. Men så det ju den här regeln i CHL, jag får ta på mig det, det var därför det var lite extra skönt att sätta sista målet.

Tremålsskytt ikväll.
- Lite paradoxalt, jag har mått skit idag, nåt som inte känts bra, säger han.

David Tomasek har gjort 4 mål på de 3 CHL-matcher han spelat.
Hemma i SHL har han gjort 7 mål på 7 matcher, FBK-centern har ett imponerande målsnitt oavsett turnering!

webredaktör Hans-Göran Bäckström