Sista träningsmatchen inför CHL

Publicerad: 2024-08-29
Försäsong
Idag spelas den sista träningsmatchen innan tävlingssäsongen drar igång med två CHL-matcher kommande vecka. HV71 väntar i Mariestad och här är Tomas Mitells tankar inför matchen och laget han matchar.

Ett besök i sin gamla hemstad väntar för tränare Mitell när bussen under eftermiddagen rullar mot Mariestad och Mariehus Arena.
Augusti har gått fort tycker jag. Nu är det den sista vanliga träningsmatchen innan CHL drar igång och jag tycker att vi har tagit steg från Linköpingsmatchen till matcherna mot Leksand till Frölunda. Jag tycker att vi blivit bättre och bättre, så det är väl det vi siktar på - att fortsätta bygga på det och göra en bra insats.

Lite fortsatt frånvaro på vissa, men ni fyller inte på med juniorer. Hur tänker ni där?
– Juniorlaget har också match ikväll, så det är bättre att de också får chansen att spela ihop sitt lag. Så även om det saknas så har vi full line-up ikväll.

De som saknas ikväll är Jeremy Groleau, Stian Solberg och Noel Fransén på backsidan samt Marian Studenič, David Tomášek och Linus Johansson i den andra änden.
– Det är ju några tunga namn borta, men det är väl lite den tiden på försäsongen också. Det är ju ett bra läge för många andra spelare att visa upp sig och få mycket istid nu när det saknas lite folk. Men de är taggade inför kvällen så det ska nog bli bra, säger Mitell som efter kvällens match riktar sitt och lagets fokus mot kommande vecka då tävlingssäsongen startar.
Ja, så är det ju. Vi kör fortsatt hårt och kommer att köra hårt en del under de här kommande veckorna också såklart. Det är fortfarande tidigt och det är en lång säsong, men det är klart att det börjar närma sig. Och det är väl något vi ser fram emot också. Jag känner att folk börjar bli sugna på att köra på riktigt, så att det blir perfekt med CHL att det drar igång.

Är det en fördel för oss att vi går in i tävling?
– Ja, men det tycker jag absolut. Jag tror att hade vi haft fyra vanliga träningsmatcher till och mycket vanliga träningar här hemma så har du ju en tendens att tappa lite intensitet i slutet, så jag tror det är jättebra. Det har varit alldeles lagom nu med en match innan Strömstad, och sen är ju Strömstad alltid en trevlig tillställning och bra sportsligt också. Så det blir genrep mot HV ikväll innan vi ska till Lahtis till veckan.

CHL startar således upp nästa vecka med en bortamatch mot finska Lahti Pelicans innan säsongens första match på hemmaplan i Löfbergs Arena går av stapeln kommande söndag.
– Det blir ju första möjligheten för vår publik att se oss på hemmaplan i Löfbergs Arena den här säsongen. Att det sedan är en match som startar klockan 15:00 gör ju också att det är en perfekt tid för familjer med lite yngre barn att komma hit och se på hockey. En vanlig SHL-match kanske blir lite sen då de oftast startar mycket senare. Då har vi också en CHL-match i benen och ska förhoppningsvis bjuda på en bra match när Klagenfurt kommer på besök. Men nu först får vid fokusera på kvällens uppgift. Ska dessutom bli trevligt att komma till Mariestad igen, säger Tomas Mitell som ställer följande manskap på benen ikvöll:

MÅLVAKTER
50 Damian Clara (33 Lagacé)

BACKAR
73 Ollas Mattsson - 32 Nygren
7 Bergkvist - 52 Tornberg
44 Andersson - 26 Nyström

FORWARDS
71 Lodin - 20 Westfält - 34 Lindqvist
11 Nygård - 13 Kellman - 92 Forsell
16 Ljungkrantz - 29 Steen - 22 Åslund
28 Alba - 15 Berglund - 14 Björklund

Matchen i Mariestad startar klockan 18:00 och sänds på TV4 Play.

Följ Färjestad och spara 1200 kr. Just nu bara 449 kr/mån i 12 månader!

Klicka här för att ta del av erbjudandet. Genom att göra det stöttar du även klubben!