VD har ordet

Publicerad: 2023-10-13
Bästa GrönVita vänner

Hoppas ni haft en bra vecka och kan se fram emot den stundande helgen. Jag ägnande hela fg. fredagsbrev åt vår dam och flickverksamhet och skall börja i den ändan även idag. Våra damer är tre matcher in i sin serie och har en målskillnad så här långt på smått otroliga 39-0. Det är bara att lyfta på hatten och gratulera lag och ledare till en otroligt stark insats i inledningen av årets upplaga av NDHL Damettan Västra, som serien heter. Det är självklart kul att vinna, det går ju liksom ut på det men samtidigt vittnar det om att kvalitén i svensk damhockey behöver fortsätta att stärkas och utvecklas såväl vad gäller spets som bredd. Det görs och det tas steg hela tiden. Man skulle bara önska sig som med så mycket annat i tillvaron att det gick betydligt fortare. Vi jobbar för Färjestad BKs del med det vi kan påverka och då är det kul att både resultaten kommer och att verksamheten utvecklas i en väldigt positiv riktning.

Passar i sammanhanget på att påminna om medlemsmötet med damernas match mot Västerås som ”grädde på moset” tisd. 24/10.

Vi hade förmånen att gästas av Sveriges Jämställdhetsminister Paulina Brandberg i veckan. Paulina tillsammans med Hanna Clerkestam, politisk sakkunnig på arbetsmarknadsdepartementet och Niklas Wikström, Karlstads kommunstyrelse (L) valde glädjande nog att göra ett gästspel hos oss GrönVita i veckan. Ett besök med syfte och ambition att beröra och diskutera frågor rörande flick- och damsatsning, normer, inkludering, värderingar, HBTQI-frågor och machokultur. Kul för oss att få berätta om vår verksamhet och värdefullt att få inspel, tankar och idéer från personer som på högsta nivå sitter med dessa frågor i sina dagliga uppdrag och ansvar. Bjuder på ett par citat nedan från ministerns summering av det vi gör i Färjestad BK:

”Färjestad har mycket intressanta planer kring sin flick- och damverksamhet. Tror faktiskt att dom kommer att överraska Sverige rejält positivt de kommande åren”

”Jag hör ju att det finns ett väldigt konkret tänk och ambitioner inom Färjestad att lyfta damhockeyn, säger Paulina Brandberg”

Lite kan väl vi Grönvita få sträcka på oss när vi summerar den delen av veckan. Vi tar det som uttryck för veckans ”Framåt Och Uppåt – Tillsammans”.

Åkte med herrlaget till Tammerfors i tisdags för mötet med Ilves Tampere i CHL. Naturligtvis alltid kul att hänga med på bortamatch men också ett otroligt givande studiebesök i den arena som togs i bruk 2021. Byggd mitt i staden, mycket ny teknik, fina hospitality ytor och ett hotell i direkt anslutning för att ta några exempel på ting att inspireras av. Att sedan kunna sätta sig på flyget hem med en säkrad slutspelsplats i bagaget var som det brukar heta, extra lök på laxen.

Helgjuten insats borta mot Örebro och en plump i protokollet hemma igår mot Oskarshamn. Eftersom man inte ska älta saker i synnerhet inte negativa så drar jag ett stort fett streck över gårdagens match så fokuserar vi framåt istället. Glädjande nog är det match redan imorgon när Rögle kommer på besök. En välfylld hemmaborg välkomnar till match och KidsDay. Se till exempel på mediakuben imorgon hur avdelningen Merkurius på Rudsängens förskola har tecknat våra spelarprofiler. Här finner du lite mer information om morgondagens KidsDay i Löfbergs Arena.

Njut en GrönVit hockeyhelg – vi syns till matchen imorgon!

Hockeyhälsningar,

Stefan