Färjestad tog andra raka i U20 Super Challenge

Publicerad: 2023-08-16
U20 Super Challenge
Efter gårdagens match mot Italien, där Färjestad dominerade större delen av matchen, stod ikväll Österrike på andra sidan. Det blev seger med 3-1 (0-0, 1-1, 2-0) till slut - det efter att man vunnit skotten med hela 40-8.
– Bra match från vår sida. Men såklart, ineffektivt var det ju, säger tränare Niklas Fogström.

Det blev en match ganska lik den mot Italien. Åtminstone om man ser till puckinnehav och kontroll på spelet. Däremot fanns det en skillnad i det spel man mötte jämfört med matchen mot Italien.
– Österrikarna åkte väldigt mycket skridskor, dumpade puck och jagade. Det var väldigt bra träning för våra backar då det inte är så ofta man stöter på ett lag som spelar som de gjorde, menar Fogström.

Trots 40 avlossade skott mot mål så blev det bara utdelning vid tre tillfällen, varav ett i tom kasse.
– Deras målvakt spelade jättebra. Så visst, vi var ineffektiva, men det är också bra träning för grabbarna att lära sig att ha tålamod. Vi fortsatte mala på utan att bli stressade eller frustrerade. Det finns bra träning i alla matcher - på ett eller annat vis, menar Fogström.

I morgon ställs man mot Frankrike, som likt Färjestad är fullpoängare hittills.
– Det avgörs väl där om vi kommer etta eller tvåa i gruppen. Det skulle ju vara kul att få stöta på det kanadensiska laget, och det kanske blir en semi eller förhoppningsvis en final. Men Frankrike först, sen får vi se, avslutar Fogström.

Matchen mot Frankrike spelas i Löfbergs Arena med start 19:30. Det är fri entré under hela turneringen.

Här hittar du alla matcher och resultat!

Stefan Eriksson