Ett effektivt Färjestad besegrade Falu IF

Publicerad: 2024-01-12
Dam HockeyAllsvenskan Norra
En förstaperiod med bra utdelning bäddade för Färjestads fjärde raka seger i Hockeyallsvenskan när de besegrade Falu IF på bortaplan under fredagen.

Efter bara en minut och 44 sekunder så gav Julia Blitz Färjestad ledningen i matchen mot Falun. Samma Julia utökade sedan ledningen till 0-2 mindre än tre minuter senare.
En start som var väldigt välkommen då förra mötet mot Falu (förra helgen) krävde 62 minuter spel innan Färjestad kunde få hål på Ida Winkler i Falu-målet och vinna med 1-0 på övertid. Även Emelie Cordoba fick se en puck från hennes klubba gå i nät innan pausvilan.

Silje Holøs var (trots effektiviteten) inte helt nöjd med inledningen.
- Första perioden sitter vi kvar lite i bussen. Dåligt tempo i spelet och en del konstiga beslut. Ändå lyckas vi göra tre mål på övergångar trots bara sex skott framåt, säger Silje.

Men utdelningen slutade inte där. Efter knappt halva matchen var spelad så stod det 0-4 på tavlan efter att Andrine Furulund utökat ledningen för Färjestad.
- Andra perioden steppar vi upp i vårat spel och börjar spela som vi har tränat på. Vi tröttar ut dem genom att få mer tid med puck i deras zon, samt gör ett jättefint mål där vi spelar runt pucken i laget, säger Silje.

Falu tog timeout strax efter Färjestads fjärde mål och resten av matchen skulle bli desto mer målsnål.
- I tredje perioden lyckas vi stänga ner Falu på ett fint sätt när dem börjar dra ut spelare i mittzon för att sticka på kontring. De får några farliga lägen, men Jule (Flötgen) håller emot, säger Silje.

Alli Borrow hann notera sig i målprotokollet även hon med tre minuter kvar av matchen och slutresultatet skrevs till 0-5 i Färjestads favör.

En stark insats där Färjestad dessutom var 100%-iga i powerplay under matchen (två mål på två powerplay-tillfällen).

Silje summerar:
- Jag är väldigt nöjd med hur vi spelar i andra och tredje perioden och att vi kan vara effektiva även om spelet inte är perfekt.

En grönvit enhet som var värd att lyfta fram lite extra var kedjan med Alli Borrow, Julia Pettersson och Andrine Furulund.
- De jobbar hårt över hela isen och genom kloka beslut skapar målchanser och mål, avslutade Silje.

Nu väntar Falu igen (i ett tredje möte) på Söndag 15:00, fast då på hemmaplan i Löfbergs Arena. Återstår att se om de kan förlänga sin vinst-svit till 19 matcher utan förlust.

Färjestad BK