NDHL: Avbruten match avslutas

Publicerad: 2023-12-07
NDHL
Det blev en kort match för damlaget i lördags då deras match tvingades avbrytas. Matchen är nu officiellt avslutad och Färjestad tilldelas segern.

Lördagsmatchen mot Mora IK/Hällefors IK spelades i Norvalla Ishall (då Löfbergs Arena var upptagen med herrlagets SHL-match). Matchen blev inledningsvis ganska målsnål med endast ett mål i den första perioden.
Målet kom från Julia Blitz, assisterad av Emma Murén och Andrine Furulund.

I den andra perioden skulle Färjestad uttöka sin ledning till 2-0 genom Mille Kunnerup Sørensen (assisterad av Laura Lobis). Det skulle visa sig bli matchens sista mål. 13:35 in i den andra perioden så pausades matchen pga isproblem. Efter en lång väntan så blev domarna tillslut tvungna att avbryta matchen helt.

Det är nu klart att matchen ej kommer återupptas. Färjestad har redan vunnit serien, med en omgång kvar, och Mora IK/Hällefors IK skulle vid vinst ändå inte ha möjlighet att hamna topp 3 (och därmed kvalificera sig för Allsvenskan efter nyår).

Siffrorna skrivs till 2-0 och nu väntar en sista match i grundserien. Den spelas på lördag, borta mot Brynäs IF 2. Förra matchen, lagen emellan, slutade med 5-0-seger för Färjestad. Återstår att se om de kan upprepa den bedriften och därmed isåfall gå obesegrade genom grundserien.

Färjestad BK