VD har ordet

Publicerad: 2023-11-10

Stefan ger oss sin syn på det som händer i och runt vår förening. Det är som vanligt mycket som pågår, läs vad han har att säga.

Bästa GrönVita vänner,

Färjestad BK en pigg ”åldring” som faktiskt prick på dagen idag fyller 91!

Tionde november 1932 startades det som kommit att bli och är en av landets största ishockeyklubbar. Från en liten bandyklubb vid bildandet till det vår kära förening vuxit ut till i dag under en fantastisk tidsresa. En resa naturligtvis fylld med mängder av minnen, historier, framgångar och en och annan motgång som hör tiden till.

Det har funnits starka och goda krafter genom hela föreningens historia som bidragit på olika sätt. 91-årsdagen till ära ger vi oss själva och allt GrönVita fans en present i form av vår historia i digital form, eller om du så vill som ett digitalt museum. En av de där goda krafterna, vår tidigare medarbetare Jörgen Kalitzki och hans medförfattare, gjorde ett gott stycke jobb när de färdigställde en minnesbok till klubbens 75-års jubileum. Det är del av basen i det som nu Stefan Eriksson på vår kommunikationsavdelning digitaliserat och fyllt på med annat material.

Här finns också levande dokument som rekord i alla dess former, alla tröjnummer och dess bärare sedan serieomläggningen 1975. Det finns även massor av lagfoton från alla epoker. Det tidigaste från säsongen 1932-33! Säkert kan det ha smugit sig in något fel, saker kan ha missats eller så finns det bra saker att komplettera med. Ser du som uppmärksam läsare något så tala gärna om det för oss så tar vi det med oss, rättar till och kompletterar.

Vi hoppas att alla med ett FBK-hjärta får en fin födelsedag, det här är en present till oss alla och får symbolisera veckans ”Framåt Och Uppåt – Tillsammans”.

Önskar dig god läsning. Du hittar vårt digitala museum på vår hemsida eller här.

Ett imponerande GrönVitt stöd på läktarna i Scandinavium föregående helg. Surt med bara en pinne på isen, men en bra match och att vinna matchen på läktaren i ett utsålt Scandinavium är en merit i sig – väl kämpat alla deltagare!

Annat som alltid imponerar på mig är när vår hemmaborg ställs om som igår när Mia Skäringer gästade oss. Ena kvällen föreställning för nära nog 6000 personer på ett event, andra dagen hockey igen. Hela vår stad drar nytta av detta och vårt bidrag till Karlstads besöks -och turismnäring gör återigen stora avtryck. Det hoppas jag ni är lika stolta över som jag och vi tänker göra det igen och igen och igen precis som Färjestad BK alltid har gjort.

Hockeymässigt rekommenderar jag damernas match imorgon lördag 13:00 när Falun kommer på besök. Ett av seriens tuffaste motståndare, så kom och stötta laget från läktarna. Det går också utmärkt att se vårt kära landslag i Karjala Cup förstärkta med en rad av våra GrönVita profiler.

Dags att stänga fredagen, hem och byta om och tillbaka till arenan för ”glitterfest” med +300 GrönVita krafter som gör ett heroiskt jobb i våra färger.

Njut en fin helg,

Hockeyhälsningar,