Färjestad tappade i tredje perioden

Publicerad: 2024-01-04
Match
Färjestad BK - Frölunda HC 2-4 (1-0, 0-1, 0-3). Lucas Forsell satte 1-0 i första perioden men sen vände Frölunda och vann efter en tät och jämn tillställning, sista målet i tom målbur

Första perioden

Det var högt tempo och fysiskt spel från start. Hemmalagets Joel Kellman kom fri i andra minuten men Lars Johansson räddade.
Jayden Halbgewachs fick bortalagets första, vassa chans, men FBK-målvakten Tobias Normann stod i vägen.

Kedjan med Linus Johansson, Joakim Nygård och Michael Lindqvist hade bra fart och gjorde sånär mål i sjunde minuten men "Linkans" styrning gick utanför.
Hemmalaget skulle ta ledningen ändå, Joel Nyström sköt och en välplacerad Lucas Forsell kunde skicka in returen. 1-0 efter 9:11!

FBK drog på sig två raka utvisningar under andra halvan av perioden, där Normann klev fram med ett par riktigt vassa räddningar, inte minst på Halbgewachs friläge på slutet.

Andra perioden

Perioden präglades av mycket kamp över hela isen. I närkamperna, vid sargduellerna och framför båda målen. Gästerna hade en trippelchans i tredje minuten där FBK-målvakten gjorde en fin reflexräddning på Carl Klingsbergs närskott.

Spelmässigt blev det ganska jämnt där målvakterna höll nere siffrorna med fina räddningar åt båda håll. FBK drog på sig sin tredje utvisning men klarade av den på ett bra sätt.

I sjuttonde minuten kom kvitteringen då Niclas Lasu från nära håll kunde trycka in pucken bakom Normann.

Tredje perioden

Tempot höjdes och det blev lite öppnare spel även om de heta chanserna lyste med sin frånvaro.
Efter fem minuters spel tog hemmalaget över spelmässigt och hade några fina anfall som kunde resulterat. Istället fick Frölunda en spelvändning och Linus Nässén kunde trycka in 1-2-pucken.
Gästerna fortsatte med sina snabba spelvändningar och Max Friberg kunde åka igenom och sätta 1-3 med en backhand.

Med halva perioden kvar var goda råd dyra för FBK som nu satsade allt framåt. Med knappa fem minuter kvar fick FBK sitt första numerära överläge i matchen. Nu behövdes en reducering och den kom då Per Åslund tryckte in pucken från nära håll via en Frölundaspelare.
2-3 med 3:33 kvar!

Hemmalaget plockade ut målvakten med 1:26 kvar för spel 6 mot 5. Victor Ejdsell fick helt öppen kasse men fick snedträff och pucken satt på fel sida av målnätet. Istället kunde Max Friberg avgöra med 2-4 i tom målbur och bärga segern åt Göteborgslaget.

webredaktör Hans-Göran Bäckström