Per Åslund tvåmålsskytt mot Rögle

Publicerad: 2023-10-14
Eftersnack
Efter sin operation har Per Åslund kommit igång allt mer. Mot Rögle gjorde han två av målen i 4-2-segern.
- Det känns bättre och bättre, säger "Åsa".

Rutinerade Per Åslund gjorde säsongens bästa match när det behövdes som mest. Hans två mål mot Rögle blev tungan på vågen i 4-2-segern.

1-0 kom efter 4:47 i powerplay och var ett riktigt grötmål där Åslund grävde in pucken vid vänsterstolpen. Han blev brysk inknuffad in i målet själv och domarna behövde en lång videogranskning innan de godkände målet.
Hur såg du själv på situationen?
- Jag låg ju inne i mål där och såg att pucken kom och gled in, säger "Åsa".
- Jag trodde först att det var Nygård som hade petat in pucken men så var det inte.
Blev du oroligt när videogranskningen tog sån tid?
- Nja, jag var mest orolig för om domaren hade blåst av innan pucken gled in.

Femton sekunder senare tryckte Victor Ejdsell in 2-0 och Färjestad såg ut att få en fin resa mot tre poäng. Men Rögle, som inte vunnit på bortais än i höst,  kom tillbaka och kvitterade tidigt i den tredje perioden.
Ni reser er ändå bra efter kvitteringen till 2-2?
- Ja, det är superbra, en bra boost för hela gruppen att göra såna här matcher när vi inte spelar på topp men ändå hittar vägar att vinna. Det betyder oerhört mycket.

FBK fick ett powerplay där Michael Lindqvist gjorde 3-2 och två minuter senare styrde Åslund in 4-2-pucken.
- Jättebra skott för styrning av "Tornet" där, säger "Åsa" om lagkamraten August Tornbergs skott från blålinjen.

Två typiska mål från Åslunds sida som har området runt målet som sitt "kontor". Det här var din åttonde match efter återkomsten från skadan.
Hur känns det i kroppen?
- Det känns bättre och bättre men jag har flera steg kvar med det fysiska, utålligheten i kroppen, att kunna åka mycket skridskor. Men det är kul att vara med och spela och det går åt rätt håll.

Hela kroppen kändes dock inte helt perfekt. Han fick ett tungt slagskott från hårdskjutande Magnus Nygren på sig också, trissan tog på foten.
- Nej, det var helt fel kille som sköt, jag hann inte undan, ler han lite snett.

37-årige Åslund står nu på 7 poäng (4 mål + 3 assist) på 8 matcher och är 4:a i FBK´s interna poängliga.

Notabelt från matchen var också att "specialteams" fungerade maximalt mot Rögle. Powerplay gav 2 mål på 2 försök och i eget boxplay släppte man inte till nåt mål alls.

webredaktör Hans-Göran Bäckström