Fredagsbrevet

Publicerad: 2024-04-05
Fredagsbrevet
Hurra!
Så hade jag kanske sagt om jag hade vaknat upp på julaftonsmorgonen, tittat ut och sett vad vädergudarna levererat under natten. Idag kändes det mer som ett hån faktiskt.

Våren fortsätter vara allt annat än så man vill att den ska vara, både hockeymässigt och vädermässigt. Det är fortfarande irriterande att slutspelet rullar vidare utan att vi är ett av lagen som spelar om det. Den där tomma känslan har i veckan bytts ut mot en rastlöshet och en iver över att få dra igång nästa säsong redan nu.

Men vi får vänta. Och medan vi väntar så växer en enorm revanschlusta i alla och envar här i huset. Tror den känslan är ganska allmän i ett hus där tävling präglar en så stor del av tillvaron – oavsett vilken syssla man kan tänkas ha. Man vill igång.

Men vi är fortsatt igång på vissa fronter.
J18 spelade igår sin första kvartsfinal i en serie som avgörs i bäst av 3. Frölunda var på besök i Löfbergs Arena – ett Frölunda som i slutspelet är topprankat då de vann sin serie. Men Holtets gäng har hela våren visat att de har något extra. 6-3 stod det på tavlan när vi gick hem igår, och nu bär det av till Göteborg i helgen för retur och eventuell avgörande match.

U16 går in i nästa fas av slutspelet idag.
Ett gruppspel i Örebro med Brynäs, Örebro och Skellefteå, där de två bästa går till semifinal och fortsatt spel om medaljer. Blir spännande att följa även det, även om det inte blir på plats.

Utanför huset här, längs älven, så börjar byggställningarna så smått att plockas bort. Nybygget ”Mästaren” är i färd med att färdigställas och hotellet öppnar i den här månaden. Sedan dröjer det ytterligare någon vecka innan övriga hyresgäster får komma in i sina lokaler. Det gäller ju i största grad även oss själva, då vårt nya gym kommer att ge oss nya och bättre möjligheter att ta hand om oss på ett bra sätt.

Vi har under veckan också tackat av ett gäng bra människor som ska fortsätta sin hockeykarriär i andra klubbar. Vissa har sökt sig vidare på egen hand medan andra fått besked om att det inte blir en fortsättning hos oss. Det senare, ett inte helt lätt eller för den delen trevligt uppdrag att förmedla. Men det är en del av livet – det också. I den andra änden har vi i veckan presenterat Emil Alba som vi välkomnar till oss!

Glädjande är att vi har representation i fem landslag framöver.
Grönvita talanger som kommer få äran att representera Sverige. Här är listan, och vi skickar med ett stort lycka till från oss alla!
Dessutom ska Tobias Bjercke Larsen, till vardags i vårt J20-lag, få äran att spela med det norska a-landslaget nästa vecka i landskamper mot Danmark. Ett gott betyg till vår verksamhet.

Även om det är svårt att tro det en dag som denna så närmar vi oss sommaren. Och på temat sommar så är det ju en mängd ungdomar som söker sitt kanske första sommarjobb. Vi hade, i slutet av mars, en sommarjobbsmässa i Entréhallen – en mässa som går under Stort Hjärta-flaggan, i samarbete med våra partners, och som vi hoppas blir återkommande. Här kan du se en liten film från den dagen.

Med de här raderna vill jag slutligen önska er alla en trevlig helg!

vd Stefan Larsson