FBK dominerade men föll efter straffar

Publicerad: 2023-10-21
Match
Färjestad BK - Frölunda HC 1-2 (1-0, 0-1, 0-0, 0-0, 0-1). FBK dominerade stort långa stunder men fick inte in pucken. I straffläggningen avgjorde David Edström för Frölunda

Första perioden

Det var intensivt, fysiskt och fartfyllt från start och det var Färjestad som drev spelet. Efter tre minutervar det nära ett hemmamål men Jeremy Groleaus skott tog i högerstolpen.
I åttonde minuten stressade FBK efter kortsargen i anfallszonen, Joakim Nygård petade fram pucken till en fritt stående Per Åslund som distinkt tryckte upp pucken i högerkrysset. En fullsatt Löfbergs Arena exploderade och det var 1-0 efter 7:16!

Hemmalaget var lite hetare, snabbare och hade lite bättre passningsspel än Frölunda, mycket beroende på att det stressade högt och hårt.
Frölunda fick tva raka powerplay under senare delen av perioden men det var FBK som skapade de vassaste lägena trots en man mindre. Först var det Linus Johansson och Nygård som var framme, i nästa byte var det Marcus Westfält och Åslund.

Andra perioden

FBK dominerade både spel och chansmässigt och när man fick numerärt överläge i femte minuten osade det hemmamål. Trots bra spel i PP fick man inte in pucken bakom Lars Johansson.
Hemmalaget fortsatte att trycka på men fick ingen utdelning. Därför kom 1-1 som en kalldusch där Carl Lindbom räddade första skotten men Henrik Tömmernes kunde trycka in returen efter 9:30.

Färjestad fortsatte att styra matchbilden och man radade upp målchanser men Johansson i bortamålet räddade allt med både tur och skicklighet. Trots 13-7 i skott var det 1-1 i paus, vilket inte på något sätt speglade matchbilden.

Tredje perioden

Frölunda fick ett straffslag efter drygt två minuters spel. Malte Strömwall tog hand om den men han lyckades inte lura Carl Lindbom som var följsam i sidled.
I sjätte minuten fick hemmalaget ett powerplay men man spelade stressat och Frölunda red ut den stormen.
Oscar Lawner trodde att han gjort 2-1 efter 8:17 men målet dömdes bort då Joel Kellman bedömdes störa målvakten i målgården.
Kort efter ett nytt powerplay för FBK men även detta blev resultatlöst.

Hemmalaget tryckte på ganska rejält samtidigt som Frölunda hade ett par vassa kontringar men två bra målvakter höll tätt och det gick till förlängning.

Förlängning

Trots spel tre mot tre och stora ytor blev det chansfattigt och det gick till straffar.

Straffar

Ende målskytt i straffläggningen blev David Edström och Frölunda kunde sno med sig två poäng från matchen.

Sett över hela matchen borde Färjestad avgjort den här matchen under ordinarie matchtid men en storspelande Lars Johansson i Frölunda räddade göteborgarna.

webredaktör Hans-Göran Bäckström