Europakollen: KAC Klagenfurt

Publicerad: 2024-09-07
CHL
Det är en klubb med anor vi möter i hemmapremiären av årets Champions Hockey League. KAC Klagenfurt, grundade 1909, har blivit mästare vid 29 tillfällen.

Klagenfurt kommer till Löfbergs Arena med en match mot franska Rouen i bagaget, medan vi har varit i Finland och mött Lahti Pelicans. Det är den femte säsongen man kvalificerar sig till CHL, och den största framgången man nått i turneringen var förra säsongen då man tog sig till åttondelsfinal.

STADEN: Klagenfurt är en semesterort och en kombinerad kultur- och universitetsstad i södra Österrike. Staden är präglad av sitt läge mellan tre länder - Österrike, Italien och Slovenien. I gamla stan, som har 800 år på nacken, är det lätt att bli hänförd av den italieninspirerade byggnadsstilen, de vackert renoverade palatsen och innergårdarna. Altstadt (gamla stan) brukar betecknas som en sann renässansjuvel. Wörthersee är områdets största sjö, och tack vare sitt geografiska läge också en av de varmaste alpsjöarna. På sommaren kan vattnet - som är fullt drickbart - hålla en temperatur på upp till 28 grader. Om sjön fryser förvandlas den till Österrikes största naturliga isbana.

LAGET: Laget är i största del bestående av spelare från Österrike. Laget är spetsat med de poängstarka kanadensarna Nick Petersen och Matt Fraser.

SVERIGEBEKANTA: På tal om poängstarka spelare - Jan Mursak, med förflutet i Frölunda gör också sina poäng. Förra säsongen slutade han tvåa i den interna poängligan med 47 (15+32) poäng på 38 matcher. Nick Petersen var två poäng bättre.

FBK-KOPPLING: Backen Jesper Jensen Aabo spelade i Färjestad säsongen 2014/15. Han kom till FBK efter spel i då allsvenska Rögle BK. Det blev bara en säsong i FBK innan han skrev på ett kontrakt i KHL med finska Jokerit där han blev kvar i fyra säsonger. Efter Finland blev det två säsonger i Malmö och en i tyska Krefeld innan han 22/23 skrev på för KAC. För de lite äldre FBK-supportrarna känns kanske namnet Björn Skaare igen. Norrmannen spelade i Färjestad 1976/77 innan han tog chansen i Nordamerika. Säsongen 1981/82 spelade han sin enda säsong i KAC Klagenfurt, och det med besked. 76 poäng (38+38) på 38 matcher gör att Eliteprospects listar honom som en av klubbens ”kultspelare”. Björn Skaare omkom tragiskt i en bilolycka 21 juni 1989 endast 30 år gammal.

TIDIGARE I TURNERINGEN: