En träningsmatch kvar innan tävlingssäsongen startar

Publicerad: 2023-08-24
CHL
Match mot Örebro i Mariestad på fredag. Det är det som återstår i träningsmatcher innan Champions Hockey League startar nästa veckoslut.
– En bra genomkörare för oss innan allvaret startar, säger Tomas Mitell.

På fredag tar Tomas Mitell med sig laget till hemstaden Mariestad. Där väntar Örebro i vad som är höstens sista träningsmatch.
– Laget ser bra ut tycker jag. Vi tar steg för varje dag som går, varje vecka som går. Det är mycket grundspel och mycket gnetande som ska göras, men jag tycker att vi ser relativt bra ut så här tidigt på säsongen och nöjda så här långt, säger han.

Finns CHL med i tanken redan nu?  Det är trots allt det första vi börjar tävla i?
– Ja, absolut. Det är klart, att den här veckan är det Örebro på fredag som gäller, men sen inför nästa vecka kommer vi sätta ihop formationer och powerplay och det som vi tror på. Med det nya upplägget så tror jag att varje match kommer att gälla mycket. Därför gäller det att samla poäng och sätta sig i ett bra läge inför ett slutspel. Så det är såklart en turnering vi satsar på och ser fram emot. Dessutom blir det bra att få börja tävla på riktigt.

Är det en utmaning att inte ha en match hemma och en borta mot ett och samma lag? Det går ju inte att scouta och utnyttja det du såg sist.
– Nej, men så är det ju. Samtidigt så tycker jag att det kan vara lite kul och det är ju lika för alla. Det blir lite nya lag, de har strukit bort de värsta slagpåsarna. Jag tycker det är bra, de har tajtat till det, det är bättre motstånd.

Stefan Eriksson

Den här turneringen har vi aldrig gått riktigt långt i. Vad har ni snackat om inför turneringen?
– Generellt har vi försökt att bygga ett lite bredare lag för att ge oss själva en bra chans att gå långt. Där tycker jag att det hela startar. Vi kommer ändå spela tisdag, torsdag och lördag vissa veckor. Det är väl steg ett, och sen tror jag som sagt att det nya upplägget kommer göra att det blir intressantare för alla att följa CHL med tanke på att alla matcher påverkar allt. Det blir kul, och så hoppas vi på uppslutningar hemma och att vi kan få in lite mer folk i arenan och bjuda på bra hockey och öka intresset och statusen i turneringen även i Karlstad. Den är ju stor nere i Europa så vi hoppas att vi bjuder på bra hockey så att fansen vill komma hit och titta.

Det bjuds en bra första match här när Biel kommer med tre ex-Färjestad-spelare i. Det kan ju vara en lockande fredagkväll!
– Ja, absolut. Vi försöker, som jag var inne på, att få ta ett steg även på publik och supporterintresse och försöka locka hit fler folk. För det är ju på något sätt så att utan fans så blir det inte riktigt samma sak. Så vi får försöka föregå med gott exempel och börja med att spela bra, och sen hoppas vi att vi ska kunna ta ett steg på vägen mot det trycket vi ändå har i de flesta SHL-matcherna här hemma. Vi är ju tacksamt bortskämda med att ha den publik vi har och man saknar den när det inte är på samma sätt. Vi hoppas på att det kommer fler folk, och som sagt mycket roliga lag som kommer hit. Så det ser vi fram emot. Dessutom är det ju första chansen att få se vårt eget lag i matchspel här hemma den här säsongen, säger Mitell.

Men först väntar Örebro på fredag innan CHL startar med en ”bortaweekend” med matcher i Stavanger (torsdag) och Ingolstadt (lördag).

Matchen i Mariestad sänds på Expressen och du kan se den här!

BILJETTER TILL VÅRA HEMMAMATCHER I CHL

Klicka här för att köpa biljett till Färjestad BK - Biel-Bienne

Klicka här för att köpa biljett till Färjestad BK - Aalborg Pirates!

Klicka här för att köpa biljett till Färjestad BK - Red Bull München!

Stefan Eriksson