Två backar förlänger med Färjestad BK

Publicerad: 2024-03-01
Kontrakt
En är den tidiga fasen av karriären, medan den andra är en mer rutinerad herre. Vad Jeremy Groleau och August Tornberg dock har gemensamt är att de båda förlängt sina FBK-kontrakt med två år.

Groleau kom till Färjestad inför säsongen och hade ett omställningsarbete att göra. Både till en mindre rink, men också till ett nytt land, ny liga och ett annat sätt att spela. Och även om omställningen gått bra så känner han att det finns mer att hämta.
– Absolut. Det tog ett tag att vänja sig med allt, men jag trivs väldigt bra med staden, laget och människorna omkring vilket har hjälpt till att hitta rätt. Jag är därför jätteglad att ha förlängt kontraktet och det ska bli riktigt kul att fortsätta utvecklas i den här miljön, med de här grabbarna. Det är en jätteskillnad från den miljön jag kommer från. Här kretsar allt kring laget, medan i Nordamerika så är det mycket individuellt. Här lever folk för det här klubbmärket, och den biten älskar jag verkligen, säger han och sveper med blicken över förbipasserande lagkamrater.

Backkollega Tornberg har tagit en annan väg till SHL. Från åren med Piteå i Hockeyettan, till Allsvenskan med Björklöven och Västerås, innan han som 30-åring skrev på för Färjestad våren 2022.

Hur har din omställning till spel i SHL varit?
– Man har haft bra hjälp. Jag har väldigt duktiga lagkamrater så de har hjälpt mig in i det på ett bra sätt. Mycket att tacka dem för. Sen är värmlänningar varma och goa personer så det är väldigt lättsamt att vara här. Det ska bli roligt att få fortsätta utvecklas här. säger ”Tornet”.

Båda spelarna har storlek för ett fysiskt spel, och det är något de ser fram emot i ett kommande slutspel.
– Det känns som att slutspelshockey passar mig, lite tätare och man använder kroppen lite mer, säger Tornberg och Groleau är inne på samma spår.
– Även om jag varken spelat eller sett så mycket slutspelshockey härifrån så har jag förstått att det går åt ett håll som definitivt kommer att passa mig och min spelstil. Jag är van den typen av hockey och ser verkligen fram emot det.

Det är två försvarare som kanske inte drar de största rubrikerna, men Rickard Wallin är glad att ha de båda under kontrakt ytterligare två säsonger.
– Det är två backar som vi tycker har egenskaper som gör att de är väldigt användbara utan att dom får stora rubrikerna. Vi tycker att båda har, trots olika bakgrunder och ålder, fortfarande ytterligare potential att utvecklas tycker vi.

Wallin om August Tornberg:
– August har växt in i SHL-kostymen väldigt bra efter att ha kommit in senare i ligan rent åldersässigt. Han är en tvåvägsback med bra storlek och en lugn och stabil kille att ha i laget. Vi hoppas att han kan fortsätta ta kliv i takt med att han bygger sin fysik och erfarenhet ytterligare och vara en viktig pjäs i vår backuppsättning.

Wallin om Jeremy Groleau:
– Jeremy kom in sent i somras, och både vi och han har varit väldigt nöjda med utfallet så långt. Hans fysiska spel och förmåga att vinna puck är hans styrka, men det finns också en uppsida i att ytterligare utveckla spelet med puck som är bra för en defensiv back. Han har smält in bra i både laget och staden och är ung och hungrig på att fortsätta utvecklas hos oss.

Stefan Eriksson