VD har ordet

Publicerad: 2023-09-15
Bästa GrönVita vänner!

Nu var det ett antal månader sedan jag höll i ”pennan” men äntligen är det dags att få dela lite tankar om stort som smått med er igen. Skrivarkunskapen är generellt inget att skryta med för undertecknad och med några månaders uppehåll lite ringrostigt så ha fördragsamhet kära grönvita vänner! Sedan senaste fredagsbrevet har en vår och snart en hel sommar passerat. Jag hoppas ni hunnit njuta av lite sköna lata dagar och lyckats pricka in någorlunda ok väder. Inte minst att ni har laddat batterierna för vad som komma skall.

Själv har jag tillbringat sommaren med att läka ihop en hälsena som behagade gå av första veckan på semestern. Fick ett väldigt trevligt avbrott i ”kryckhoppandet” när en av våra spelare med en väldigt trevlig familj flyttade in i gästhuset hemma ett par veckor innan deras nya boende blev tillgängligt. Extra trevligt sommarinslag som började tveksamt om än glatt när sonen i familjen, 2 år gammal visade hur snabb han var med sina nya skor och samtidigt ropade ”heja Växjö”. Numera grönvit även han och dessa trevliga inslag har helt klart hjälpt läkningsprocessen och nu är även jag redo för säsongen!

"Vår bästa tid är nu" sjöng Jan Malmsjö och jag är helt säker på att han hade SHL premiären och hockeysäsongen i tankarna när han gnolade på den sången. SHL premiär igår och det var många med mig som längtat. Snyggt Tifo, knökfullt på ståplats och en alldeles underbar grönvit inramning. Lägg därtill en bra match av killarna på isen och en seger 4-1 så förstår du säkert att jag somnade gott igår. Bra känsla har vi inför säsongen på både herr och damsidan. Vi ska återkomma till damerna som börjar på bortaplan mot Falun 30e september.

Nytt spännande format i år för CHL med en rak serie med 24 lag. CHL pausas nu ca en månad och vi har i grundserien kvar att möta finska Ilves borta och tyska Red Bull Munich hemma. Två CHL matcher hemma har spelats och det var jäkligt kul att se så många sluta upp förra fredagen när vi mötte Biel. Utan att ha jämförelsesiffror klart för mig rakt upp och ned en av de bästa publikmatcherna hittills i CHL och till det en seger på isen! Hoppas vi kan bygga på och utveckla det också framöver.

Det är så jäkla skönt att vi är igång och vi kan se fram emot en ny hockeysäsong. Vi kan tillåta oss att någon eller några gånger i veckan lägga allt elände vi matas med åt sidan och bara njuta av ”Framåt Och Uppåt – Tillsammans” och heja fram våra damer och herrar under en ny säsong. Målbilden är densamma som alltid så låt oss hjälpas åt att skapa nya minnen, ögonblick att minnas och som det kommer att berättas om för all framtid. På tal om matade med ”elände”. Lyssnade på ett föredrag av Micael Dahlen, ekonomiprofessor och om jag fick det rätt för mig också snart professor i lycka och beteenden i förra veckan. Enligt utsago finns ett klart samband mellan att konsumera mindre medialt rapporterat eländet och känna sig friskare. Kort sagt folk som oroar sig mindre över allt vi matas med är och känner sig friskare. Han lärde mig också att uttrycket delad glädje är dubbel glädje inte stämmer. Enligt forskningen är det faktor 1,63 och inte 2,0 på det. Vad gäller grönvita hockeysegrar är dock delade glädjefaktorn 14 (det sista inte enligt professor Dahlen utan enligt mig)!

Varmt välkommen till en ny säsong! – imorgon ses vi i Löfbergs Arena och hjälps åt att ta tre pinnar mot Skellefteå

Trevlig hockeyhelg,

VD Stefan Larsson